dinsdag 25 december 2012

Koekjeskerstboom


Vorig jaar had ik een heel leuk kant-en-klaar-pakket om een koekjeskerstboom mee te maken. Omdat ik dat zo leuk vond, heb ik toen van mijn zusje een uitstekerset van Wilton gekregen om onbeperkt koekjeskerstbomen te kunnen bouwen.
Het belangrijkste onderdeel is een set met plastic sterrenuitstekers. Verder zitten er wat wegwerpspuitzakken, plastic spuitmondjes en een boekje met decoratie-ideeën in.

De koekjes heb ik voor het eerst met ingevroren koekjesdeeg (ontdooid in de koelkast) gebakken. Dat ging hartstikke goed, dus ik ga zeker vaker deeg invriezen. Ik heb meteen ook alvast wat koekjes voor volgende week meegebakken.
Het gaat nu natuurlijk om de vijfpuntige sterren. Van elke maat die je gebruikt, heb je er twee nodig. Ik heb niet alle uitstekers uit het setje gebruikt, omdat het anders wel een erg gigantische kerstboom wordt. En omdat mijn oven zo klein is, dat de grootste maat koekjes individueel gebakken zouden moeten worden en dat duurt me te lang.
Voor de versiering heb ik een portie royal icing met meringuepoeder gemaakt, ongeveer twee bussen poedersuiker met twee eetlepels meringuepoeder. Vanwege de grote oppervlakken die ingekleurd moeten worden, heb ik twee aparte spuitzakken gemaakt: een kleine met mediumdikte royal icing en spuitmondje Wilton 2 om de lijntjes te zetten, en een grote met dunne royal icing en spuitmondje Wilton 4 om de vlakken mee te vullen.

Eerst heb ik de 'piek' gemaakt, zodat dit goed kon drogen. Daarvoor heb ik de kleinste maat ster genomen en er een dun laagje royal icing op gedaan. Daar heb ik vervolgens van buiten naar binnen lichtroze eetbare parels van Wilton (die zijn zacht, dus dan hoef je niet bang te zijn dat je gasten hun tanden erop breken) op geplaatst.
 Verder heb ik per koekje gewerkt. Eerst een lijntje trekken:
Dan slordig inkleuren:
Dan even doorheen roeren met een satéprikker om de icing in alle hoekjes te duwen. Vervolgens voorzichtig schudden om een glad oppervlak te krijgen. Daarna kun je het best meteen versieren. Ik heb er wat witte spikkels overheen gestrooid en op alle punten nog zo'n lichtroze parel geplaatst.
 Het resultaat:
Laat dit even drogen, ik heb ze ongeveer een uurtje laten liggen. Dan zijn ze nog niet helemaal droog en moet je ze dus wel een beetje voorzichtig oppakken, maar ze zijn dan droog genoeg om ze te kunnen gaan stapelen. Je kan ze eventueel ook in de oven op lage temperatuur leggen om het drogen te versnellen, maar ik weet niet wat voor effect dat heeft op de decoratie.

Het in elkaar zetten is het leukste deel. Begin bij de grootste maat koek en leg er steeds een neer met een beetje mediumdikte royal icing erop.
Plaats vervolgens de volgende er zo op dat de punten van de nieuwe midden tussen de punten van de vorige terechtkomen.
Doe op de bovenste een laagje royal icing (het kan wel iets minder dan ik gedaan heb)...
... en zet dan de piek erop!
Waarschijnlijk moet je de piek heel even ondersteunen tijdens het drogen, zodat hij rechtop blijft staan. Royal icing droogt gelukkig snel, dus heel lang hoeft dat niet. Klaar om naar de woonkamer vervoerd te worden:
En hier kun je nog wat beter zien hoe de koekjes precies op elkaar zijn geplaatst (zo goed mogelijk de punten van alternerende lagen boven elkaar):
Het blijft leuk om te doen, volgend jaar weer! Verder maak ik graag van deze gelegenheid gebruik om iedereen fijne feestdagen te wensen!

3 opmerkingen:

  1. Erg mooi geworden, heb de set ook liggen maar er jammer genoeg nog niets meer gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee! Jammer dat ik dit nu net ná kerst lees, maar ik ga dit zeker onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net je weblog ontdekt omdat ik opzoek was naar een recentie over een boek . Wat een leuke blog , ga een link plaatsen naar ons en je blog volgen. Gr Henriëtte

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...