maandag 3 december 2012

Mini-cupcakes voor Kerst

De Sint is het land nog niet uit, maar ik heb toch alvast wat uitgeprobeerd voor met Kerst. Onlangs kwam ik bij de Dille & Kamille namelijk superschattige mini-cupcakepapiertjes met hulstblaadjes erop tegen en ik kon niet wachten om ermee aan de slag te gaan!
Voor de cupcakes zelf heb ik 125 gram Funcakesmix gebruikt, daar heb ik 36 van deze kleine cupcakejes uitgehaald.
Omdat het zulke kleine cupcakes zijn, heb ik ze met een spuitzak gevuld, net iets over de helft. Omdat ze zo klein zijn, moet je ze wat korter bakken. Ik heb ze 12 minuten op 200 graden gedaan.
Direct uit de oven zijn ze niet te versmaden, dus helaas hebben niet alle 36 cupcakes het tot bovenstaande foto overleefd... Overigens viel me op dat de cupcakes die ik heb gebakken in een metalen bakblik aanzienlijk hoger werden dan die uit de siliconenvorm, terwijl ik ze toch op dezelfde manier gevuld heb.

Terwijl de cupcakes in de oven stonden, heb ik een portie swiss meringue botercrème gemaakt volgens dit recept. Hier had ik ongeveer de helft van nodig, de andere helft heb ik ingevroren. Met de feestdagen op komst is dat handig om achter de hand te hebben!
De botercrème heb ik in een spuitzak geschept met daarin Wilton 1M. Vanaf dat moment was het klusje snel geklaard. De toeven heb ik gespoten zoals hier uitgelegd staat.
Vervolgens heb ik er nog wat eetbare gouden sterren overheen gestrooid.

En klaar zijn de kerstcupcakes! Morgen schotel ik ze voor aan mijn vaste team van proevers, om te beoordelen of deze voor herhaling vatbaar zijn voor de feestdagen.
Het leuke aan deze cupcakes is dat je ze ontzettend snel kan maken, want versieren met een toef is een stuk minder tijdrovend dan fondantdecoraties maken. En door de gouden sterretjes en de leuke papiertjes zien ze er toch heel feestelijk uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...