maandag 10 december 2012

Sneeuwpop-oreo's

Deze Oreo's vermomd als sneeuwpoppen staan al een tijdje op mijn verlanglijstje. Ik heb ze al heel vaak voorbij zien komen, hier vind je bijvoorbeeld een paar versies. Na het winterse weer van afgelopen vrijdag, ben ik er eindelijk mee aan de slag gegaan!

Als eerste heb ik royal icing gemaakt, met ongeveer één bus poedersuiker. Die heb ik alvast gekleurd, vooral vanwege de zwarte accenten. Zwart moet immers altijd even 'doorkleuren', als je dat pas vlak voor gebruik maakt, is het nog grijs. Met Black Extra van Sugarflair krijg je een goede kleur zwart. Het helpt ook als je maar een kleine hoeveelheid maakt. Mocht je zwarte suikerparels hebben liggen, dan is dit natuurlijk het ideale moment om die te gebruiken!

Na het kleuren van de royal icing heb ik 200 gram witte chocolade au bain marie gesmolten, om precies te zijn in een Blanda-schaal op een steelpannetje met heet water erin. Voor dippen vind ik dat handiger dan smelten in de magnetron, omdat je de schaal op laag vuur kunt laten staan en zo de chocolade vloeibaar kunt houden voor tijdens het dippen.
Het viel me op dat de chocolade niet helemaal glad smolt. Het eerste koekje dat ik dipte kwam er daardoor niet zo netjes uit. Als oplossing heb ik twee theelepels Crisco door de chocolade geroerd en daar werd het een stuk vloeibaarder van! Aanrader dus. Wat ook goed werkt, is om candy melts te smelten, dat wordt ook goed vloeibaar.

Het dippen is een beetje lastig uit te leggen, want daar heb je twee handen voor nodig en dan is er geen hand meer over om een foto te maken. Ik probeer in elk geval zo te dippen dat er vooral chocolade op één kant zit, niet op beide. Dit omdat de chocoladesmaak dan niet al te overweldigend wordt. Daarvoor leg je eerst een koekje gewoon in de chocolade. Eventueel duw je die er wat dieper in met een vork, zodat de zijkanten goed bedekt zijn.
Vervolgens zet je een spatel aan de zijkant van het koekje en wip je die op een klaarliggende vork. De 'onderkant' komt dus nooit in de chocolade terecht, maar alleen op de vork.
Schud daarna voorzichtig met de vork, om overtollige chocolade te verwijderen. Leg het koekje daarna op bakpapier te drogen (als het koekje niet zelf van de vork af glijdt, kun je er voorzichtig tegen duwen met de spatel).
Na mijn 15 Oreo's te hebben gedipt, had ik nog chocolade over, dus de 'mini-dubbels' hebben er ook aan moeten geloven.
Misschien vind ik die achteraf nog wel geschikter om te gebruiken. Vanwege hun lichte kleur wordt de sneeuwpop namelijk wat witter.
Links de Oreo's, rechts de mini-dubbels. Laat dit goed hard worden. Het helpt om ze even in de koelkast te leggen. Vervolgens kun je beginnen met de mutsjes. Voor de blauwe sneeuwpoppen heb ik de candy melts van de Jumbo geprobeerd.
Ik heb ongeveer de helft gesmolten in de magnetron, dat ging hartstikke goed en het gaf een mooi licht kleurtje. Om het mutsje te maken, pak je een koekje bij de zijkanten vast en steek je het in de gesmolten candy melts. Als de chocolade niet diep genoeg is, kun je het koekje schuin houden om toch een groot genoeg oppervlak te bedekken.
Dit is natuurlijk ook hét moment om oneffenheden te verbergen!
Let op dat je het mutsje niet te groot maakt, want het gezichtje moet er ook nog op!
Als je klaar bent met dippen, kun je de overgebleven vloeibare candy melts in een spuitzakje of druk-en-sluit-zakje doen. Knip daar dan een klein puntje vanaf en spuit een randje op het mutsje.
Voor de roze mutsje heb ik royal icing gebruikt, op medium dikte met Wilton 3. Kleur eerst de onderste laag van het mutsje in en schud tot het glad is. Zet er dan meteen een randje op.
Omdat de kleur roze iets feller uit was gevallen dan ik had gehoopt, heb ik het mutsje wat zachter gemaakt met roze suiker. Die had ik nog in een bus van de Xenos zitten. Je kunt het echter ook heel makkelijk zelf maken, zoals hier staat uitgelegd. Houd de sneeuwpop boven een bakje met suiker en strooi er met een lepeltje suiker overheen. Doe dat alsjeblieft niet zoals ik mijn eerste deed:
Het zit nu op een veel te groot gebied. De chocolade was toch nog een beetje plakkerig en de suiker bleef dus ook aan het gezichtje van de sneeuwman plakken. Heel zonde, helaas heb ik deze direct op moeten eten... Een betere techniek is om het koekje schuin te houden met het mutsje naar beneden en voorzichtig echt alleen op het mutsje suiker te strooien.
Overtollige suiker kun je verwijderen door voorzichtig met het koekje (nog steeds op z'n kop) te schudden.
Versier elk mutsje met suiker zodra je het gespoten hebt. Als je eerst alle mutsje spuit en dan pas de suiker toevoegt, is de royal icing al te hard geworden om de suiker te laten plakken. Ik vind dat de suiker een extra winters effect geeft, het was denk ik ook leuk geweest om dat ook bij de blauwe mutsje toe te voegen!

Dan is het tijd voor de finishing touches: ogen, mond en wortelneus! Deze zijn van royal icing gemaakt en allemaal gespoten met Wilton 2. Ik heb steeds eerst de ogen en mond gemaakt. Voor de neus zet je aan in het midden van het gezicht, begin je met spuiten en pas als er al wat royal icing is opgebouwd, beweeg je de spuitzak naar rechts terwijl je stopt met druk uitoefenen.
Het eindresultaat:

De overgebleven royal icing heb ik gebruikt om een idee van Sweet Sugar Belle na te doen: marshmellows versierd als sneeuwpoppen!
Heel lekker in de warme chocolademelk!

2 opmerkingen:

  1. ziet er weer erg leuk uit net als al je andere kerst recepten!! ga er binnenkort zeker wat van maken. misschien beetje off-topic maar waar heb je die bath&body works kaars gekocht op je 1e foto? <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Iemand heeft de kaars voor me meegenomen uit de VS, in Nederland ben ik ze nog niet tegengekomen helaas! Ik heb ze echter ook wel eens besteld via de Amerikaanse eBay (de maat op de foto is 14,5 oz), dat ging prima!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...