zaterdag 30 maart 2013

Oreo brownie - verbeterde versie

De Oreo brownie die ik laatst gemaakt had, was lekker maar stelde desalniettemin enigszins teleur. De brownie verdiende namelijk maar zijdelings de kwalificatie als Oreo brownie, het was meer een leuk versierde melkchocolade-brownie. Geïnspireerd door het koekje zelf besloot ik een nieuwe poging te doen tot een brownie die wél met recht 'Oreo brownie' genoemd kan worden.

Allereerst heb ik in mijn kleinste maat bakvorm twee ronde pure-chocolade-brownies gebakken. Vanwege de structuur van een brownie zou ik geen grotere durven maken, omdat ik nu al wat ongelukjes onderweg had met brekende brownies (daarover straks meer) en ik bezorgd ben dat het bij grotere brownies allemaal letterlijk uit elkaar valt. Het idee is dat de twee ronde brownies met daartussen de witte crème bij elkaar op één groot Oreo-koekje lijken.

Het brownierecept dat ik heb gebruikt is afkomstig van Nestlé. Ik vond het een redelijk recept: het was makkelijk, maar leidde niet tot een spectaculaire brownie. Ook was de brownie naar mijn mening wel érg compact. Volgende keer probeer ik dus weer een nieuw recept.

Ingrediënten voor de brownie
280 gram pure chocolade (in stukjes gebroken)
1/3 cup boter, in stukjes (ongeveer 75 gram)
1 cup suiker (ongeveer 200 gram)
2 eetlepels water
2 grote eieren
1 theelepel vanille-extract
3/4 cup bloem (ongeveer 100 gram)
mespuntje zout

Bereiding
Verwarm de oven voor op 180 graden (combimagnetron, 160 graden voor een echte oven) en vet je bakvormen vast in. Smelt de chocolade, boter, suiker en het water au bain marie.
Roer goed tussendoor, tot je een gladde massa hebt.
Haal van het vuur. Meng er met de garde de twee eieren en het vanille-extract door.
Roer er tot slot de bloem en een mespuntje zout doorheen. Verdeel het beslag over twee bakvormen en bak in ongeveer 35-40 minuten af (test met een satéprikker of de brownie al goed is: als je de prikker erin steekt en hij er schoon uitkomt, is de brownie klaar).
Een volgende keer zou ik de bakvormen bekleden met bakpapier, om de brownie er makkelijker uit te krijgen. Dit was namelijk buitengewoon lastig en maakte het hele proces een stuk moeilijker. Toen ik na het afkoelen de brownie uit een van de bakvormen (degene die geen springvorm is) probeerde te krijgen, gebeurde er dit:
Het is op de foto wellicht niet zo goed zichtbaar, maar in de vorm zitten nog de randjes en de bodem van de brownie, terwijl de 'vulling' ernaast op het keukenpapier ligt... Ik heb besloten dat dit maar de onderste laag werd, en heb geprobeerd het allemaal weer in elkaar te duwen. Dat is gelukt, maar het was niet bepaald een stevige basis voor de rest.

De bovenlaag heb ik op een rekje gezet met bakpapier eronder (tegen het knoeien) en vervolgens besmeerde met chocoladeganache (uit de vriezer, ooit bereid volgens dit recept). Daarna heb ik een stuk of zes gebroken Oreo-koekjes erop verspreid.
Het begint al ergens op te lijken! Voor de vulling heb ik geen echte Oreo-vulling gemaakt, omdat daar shortening in zit. Dat is een plantaardig vet, in Nederland vooral bekend onder de merknaam Crisco, waarvan ik gruwel om het op te eten. Ik gebruik het alleen om fondant beter kneedbaar mee te maken, of om mijn handen mee in te vetten als ik fondant kleur. Voor de vulling koos ik dus iets wat erop lijkt, ik heb vanille-botercrème gemaakt. Dat maak je door een pakje boter (op kamertemperatuur) in de mixer te mengen met een bus poedersuiker en een theelepeltje vanille-extract. Laat het een minuut of tien mixen voor een luchtige structuur. Doe het vervolgens in een druk-en-sluit-zakje, waar je een puntje vanaf knipt om de vulling op de onderste laag te kunnen spuiten.
Tot slot doe je de bovenste laag met de Oreo-koekjes erop, en klaar is de Oreo-brownie! Wees bij deze stap wel voorzichtig, want mijn bovenste laag begon ook te breken bij het verplaatsen. Gelukkig viel het door alle ganache en koekjes bovenop niet zo op.
Ik heb hem wel nog even in de koelkast gezet, om de ganache sneller uit te laten harden. Nog wat foto's met beter licht:
Deze brownie werd met veel enthousiasme ontvangen, beduidend meer enthousiasme dan voor de vorige variant. De uitvoering is wat lastiger dan ik had verwacht, vanwege de brekende brownies, maar dat is makkelijk weg te moffelen (bijvoorbeeld door alles gewoon in de goede vorm te duwen en oneffenheden weg te werken met ganache/koekjes). Deze is zeker voor herhaling vatbaar!

3 opmerkingen:

  1. Dat ziet er heerlijk uit!
    Heb je de bloem gezeefd toen je het toevoegde?
    Dat zou kunnen zorgen voor meer luchtigheid in de brownie denk ik. Daarna dan niet meer mixen, maar voorzichtig doorspatelen.
    Fijne paasdagen met deze lekkere brownie!
    Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip, het is het proberen waard!

      Verwijderen
  2. Hoihoi,
    Ik heb je genomineerd voor de Liebster award!
    Deze award is speciaal voor blogs met onder de 200 volgers.
    De bedoeling is: Dat jij 11 feitjes over jezelf verteld,
    mijn 11 vragen beantwoord (zie: http://carinslife.blogspot.nl/2013/04/liebster-award.html),
    11 andere blogs nomineert,
    en voor die 11 blogs óók weer 11 vragen verzint,
    het is niet zo moeilijk als dat het lijkt!
    Het is de bedoeling dat je mijn blog en voornaam ook in je artikel vermeld.
    Laat je het even weten als je je artikel hebt geschreven?
    Liefs Carin

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...