vrijdag 1 maart 2013

Oreo brownie

Onlangs kwam ik een recept tegen voor een Oreo brownie en dat klonk zo goed, dat ik ook een versie heb gemaakt. Het is heel weinig werk, maar je moet wel even ingrediënten verzamelen. Dit is er bij mij ingegaan:

- 200 gram chocolade (ik had een Oreo reep van Milka en een gewone melkchocoladereep)
- 110 gram boter
- 1/2 cup suiker (ongeveer 100 gram)
- 2 eieren
- 1/2 theelepel vanille-extract
- 1 cup bloem (ongeveer 120 gram)
- 1/2 theelepel bakpoeder
- snufje zout
- 6 Oreo koekjes
- half pakje chocolate chips (ongeveer 100 gram)
- half blikje zoete gecondenseerde melk (ongeveer 200 ml)

Verwarm de oven voor op 180 graden. Om te beginnen heb ik de Oreo's gecrusht. Voorheen deed ik dat in de blender en dat ging als een trein, maar het was wel veel gedoe om alleen daarvoor de blender tevoorschijn te halen en na afloop uit elkaar te halen en schoon te maken. Sinds kort heb ik echter een staafding met een hakmolen erbij en daarmee blijkt het ook uitstekend te lukken! Scheelt weer wat moeite. Voor:
Na:
Heerlijke zwarte korrels, ik zou het zelfs vegetarisch kaviaar durven noemen. Na het crushen heb ik au bain marie de boter, chocolade en suiker in een kom gesmolten.
Eén reep was speciaal, dat was namelijk een reep met Oreovulling. Erg lekker, maar je kan hier gewoon je favoriete soort chocolade gebruiken. In het originele recept werd witte chocolade gebruikt, een volgende keer zou ik puur gebruiken omdat ik denk dat het daarmee nog lekkerder wordt.
Als het allemaal netjes gesmolten is, haal je de kom van het voor. De brokjes in de chocolade zijn stukjes Oreo uit die Milkareep. Klop vervolgens twee eieren los en voeg die samen met het vanille-extract toe. Meng het geheel goed, maar gebruik hiervoor liever een garde dan een mixer.
Tot slot voeg je de bloem, bakpoeder en zout toe. En voor de zekerheid heb ik hier ongeveer de helft van mijn gecrushte Oreo's toegevoegd. Je weet het immers maar nooit met zo'n nieuw recept, maar van extra Oreo is een brownie nog nooit slechter geworden. Met dezelfde redenatie heb ik in dit recept ook iets meer chocolade verwerkt dan in het oorspronkelijke.
Nu is het beslag al af! Giet het in een springvorm en zet het in de oven.
Bak de brownie in 20-30 minuten af (steek er als je twijfelt een satéprikker in - als die er schoon uitkomt, is de brownie goed). Versier de brownie vervolgens direct nadat hij uit de oven is gekomen. Als basis gebruik je zoete gecondenseerde melk. Ik heb dat nog nooit eerder gebruikt en heb dan ook flink moeten zoeken in de supermarkt, uiteindelijk heb ik het gevonden bij het oosterse eten.
Het is een beetje een vreemd goedje, waar je bijvoorbeeld ook dulce de leche van kan maken. Nu hoef je het echter alleen maar over de brownie te gieten, zodat de versiering eraan blijft plakken. Ik heb er chocolate chips overheen gestrooid en de rest van de gecrushte Oreo's.
Ik denk overigens dat een witte chocoladeganache in plaats van de gecondenseerde melk ook niet misstaat!
Ik vond hem erg lekker, maar houd toch meer van pure chocolade. Een volgende keer zou ik denk ik pure chocolade in de brownie zelf doen en dan versieren met witte chocoladeganache en alledrie de kleuren chocolate chips. En nog meer Oreo's in het beslag, zodat dat aspect niet door alle chocolade overweldigd wordt!

4 opmerkingen:

  1. ziet er erg lekker uit, vraagje, waar kan men de strikje mould van stachter kopen of bestellen. dank u. wel erg makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hopelijk begrijp ik goed welke je bedoelt, ik gebruik zelf deze uitsteker en heb hem ook op deze site besteld: http://www.deleukstetaartenshop.nl/stadter-metaal-uitsteker-strik

      Verwijderen
  2. gecondenseerde melk kan je ook bij jumbo of c1000 kopen en albert heijn. groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip! Ik hoorde dat het ook goed verkrijgbaar is bij toko's!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...