zondag 28 april 2013

Koninginnedag-cupcakes


Voorlopig is dit de laatste keer dat ik cupcakes ter ere van Koninginnedag kan maken. Vanaf volgend jaar zal ik me in de reeks van koningsspelen en koningssoesjes voegen door koningscupcakes te maken voor Koningsdag. Voor deze abdicatie/inhuldigingscupcakes heb ik het verder simpel gehouden, en een mooie mal gebruikt.

De cupcakes heb ik gebakken met de mix van Funcakes (35 gram beslag per cupcake, 40 was achteraf beter geweest), in oranje papiertjes (onbekend merk) en rood-wit-blauwe papiertjes (House of Marie). Wederom zag ik bevestigd waarom ik normaal altijd voor House of Marie kies: de oranje cupcakepapiertjes voelden na het bakken vettig aan en waren wat verkleurd, terwijl de rood-wit-blauwe perfect uit de oven kwamen. Na het afkoelen zijn de cakejes gevuld met een beetje gele room, bereid met de mix van Dr. Oetker. Om de vulling erin te krijgen heb ik eerst een stukje cake verwijderd met een appelboor.
Vervolgens heb ik met een theelepeltje de room in het cakeje gedaan.
Tot slot heb ik nog een dun laagje jam aangebracht, om de fondant te laten plakken.
Daarna heb ik alles klaargelegd voor het daadwerkelijke versieren:
Fondant (wit en voorgekleurd oranje), een rolstok, Crisco, ronde uitstekerset en De Mal. Alles ligt op een placemat van de Ikea, daar plakt de fondant namelijk niet zo aan. Desalniettemin smeer ik er wel altijd een klein beetje Crisco op, zodat de fondant zeker goed loslaat. Eerst heb ik de witte fondant uitgerold (op de dikte van de paarse ringen) en daar rondjes uitgestoken.
Door de fondant op te tillen, blijven de rondjes achter.
De rondjes heb ik in twee verschillende maten gemaakt, omdat de oranje cupcakes een net iets kleinere diameter bleken te hebben dan de rood-wit-blauwe. Het setje van Staedter met ronde uitstekers in allerlei maten is hiervoor ideaal.

Toen kwam het echt leuke deel van het versieren: kroontjes maken met de mal! De mal is een houten springerle mal, het doet wat denken aan een speculaasvorm. Sinds kort zijn deze mallen in Nederland verkrijgbaar, via Partycupcakes. Al sinds ik deze koekjes en cupcakes zag bij Bakerella, wilde ik ook graag een keer een springerle mold proberen. Die van haar zijn afkomstig van House on the Hill, maar importeren vanaf die site is een kostbare aangelegenheid. Hopelijk komen er in de toekomst meer molds in Nederland beschikbaar, vooral de rozenmold van Bakerella zou ik ook graag willen hebben!

Maargoed, ik heb dus een springerle mal met toepasselijk koninklijk thema. Er zat een handige fotohandleiding bij. Die was zo duidelijk dat het in één keer lukte. De foto's hieronder zijn dan ook van mijn allereerste poging. Voor die eerste poging had ik de mal ingevet met wat Crisco, maar de keren daarna niet meer, en toen kwam de fondant ook prima los. Je begint met een klein balletje fondant.
Die duw je licht plat en leg je op de mal (let op dat het oppervlak dat op de mal komt egaal is en geen vouwen bevat).
Vervolgens rol je er een paar keer overheen met je rolstok.
Dan draai je de mold om en trek je voorzichtig de fondant los.
Tadaa!
Ik was er verbaasd over wat voor kleine details er zichtbaar zijn in de fondant. De afdruk is echt heel scherp. Voor de verdere verwerking steek je met een ronde uitsteker de afbeelding uit.
En dit herhaal je zo vaak als nodig!
Ik was niet alleen verbaasd over hoe snel dit ging en hoe gedetailleerd het resultaat was, maar ook hoe leuk het was om te doen. Ik was oprecht teleurgesteld toen ineens alle twaalf de kroontjes af waren!

Tot slot het in elkaar zetten van de cupcakes: het witte fondantplaatje kan zo op de jam, het kroontje moet je bevestigen met wat water of eetbare lijm (water met daarin wat kleine stukjes fondant opgelost). Ik gebruik eetbare lijm, en smeer daarvan een beetje op het witte onderplaatje met een kwastje.

En dan is het tijd voor een fotosessie!
En vervolgens gaan ze in een lekker kneuterig inhuldigingskoekblik de koelkast in.
Ik wens iedereen een geslaagde Koninginnedag!

4 opmerkingen:

  1. Ohhhh wat heb je het leuk en goed uitgelegd zeg!!! Echt superhandig zo. Leuk dat je zo enthousiast bent over de mal, het gaat echt gemakkelijk nietwaar?! Wie weet tot een volgende keer ;) Groetjes Marlies. Partycupcakes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo mooi gedaan, ik maakte van dit bericht een link op ikblogjijblogt...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gemaakt zeg! Wat zien ze er leuk uit in het blik. Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw mooi hoor, de mal maakt het echt tot een sjiek geheel, heel mooi gedaan. En idd erg duidelijk met de stap voor stap uitleg met foto's.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...