donderdag 25 april 2013

Meringue-toetje

Onlangs kreeg ik dit recept voor meringue-schuimpjes doorgestuurd en toen ik het probeerde, bleek het inderdaad supergoed te werken. Toen ik van de week op zoek was naar een toetje, besloot ik daarom iets met meringue te doen. Allereerst het recept voor de meringue:

Ingrediënten (meringue)
Twee eiwitten (ik gebruik maat L - bewaar het eigeel voor de lemon curd!)
60 gram fijne suiker
60 gram poedersuiker

Bereiding
Verwarm de oven voor op 100 graden. Doe de twee eiwitten in een vetvrije (!) kom en bewerk ze met de mixer tot je een luchtig schuim hebt, dat stevig genoeg is om kleine pieken van te trekken. Voeg dan lepel voor lepel de fijne suiker toe, terwijl je blijft mixen. Zet dan de mixer uit, en 'vouw' de poedersuiker in drie delen door het beslag. Het resultaat is een luchtig maar stevig beslag, met een structuur die op die van scheerschuim lijkt. 

Voor schuimpjes doe je steeds een flinke theelepel beslag op een met bakpapier beklede bakplaat, waarna je de schuimpjes in ongeveer anderhalf uur afbakt. Voor dit toetje had ik echter andere plannen, en maakte ik een soort 'nestjes' van meringue. Schep hiertoe ongeveer vier eetlepels meringue op de bakplaat, en hol het daarna zo veel mogelijk uit. Bak dit anderhalf uur op 100 graden. 
Op de foto zie je drie 'nestjes' en nog wat dekseltjes. Haal de dekseltjes van het bakpapier af, en verwijder ook heel voorzichtig de nestjes. Je zult merken dat de onderkant van de nestjes nog heel zacht is, en dat je het maar moeilijk van het bakpapier krijgt. Om dit toch goed te krijgen, kun je de meringues op hun kop afbakken. Leg de meringues dus ondersteboven op een nieuw bakpapiertje en bak nog ongeveer een half uur af.

Voor de verdere decoratie zijn heel veel opties. Je kan bijvoorbeeld wat gele room maken (dat doe ik met het poeder van Dr. Oetker), daar wat van op de meringue lepelen en vervolgens versieren met frambozen en gehakte pecannoten. Dit had ik de eerste keer gedaan, en het leverde dit resultaat:
Ik vond het lekker, maar de gele room vond ik wel wat flauw van smaak bij de meringue. De tweede keer heb ik daarom lemon curd gemaakt, en dat smaakte er veel beter bij! Ik heb een variant op dit recept gebruikt. 

Ingrediënten
Drie kleine citroenen
Twee eieren en twee stuks eigeel
165 gram fijne suiker
80 gram boter

Bereiding
Doe de eieren en het suiker in een kookpannetje, en meng het met een garde tot een geheel.
Rasp de schil van de citroenen.
Voeg dit met het sap van de uitgeperste citroenen bij het ei/suiker-mengsel, en voeg ook de boter bij (in blokjes).
Zet de pan op laag vuur (ongeveer 80-100 graden). Nu is het belangrijk goed te blijven roeren met de garde, anders kan het ei gaan stollen. Roer dus goed door, terwijl de lemon curd steeds dikker wordt. Wanneer het zo dik is dat het niet meer zomaar van een lepeltje afloopt, haal je de pan van het vuur en giet je het mengsel door een zeefje.
Bedek het met wat huishoudfolie en zet het in de koelkast. Daar zal het nog wat dikker worden. Voor een romigere lemon curd voeg je wat meer boter toe. 

Na afloop zal de pan bedekt zijn met een stroperige suikerlaag die eruitziet alsof het een hopeloze afwasklus gaat worden. Een tip hiervoor is om in deze pan een flinke hoeveelheid water te koken. De suiker lost daarin op en afwassen is daarna een fluitje van een cent!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...