dinsdag 20 augustus 2013

The Dreamer


Enkele maanden geleden kreeg ik van iemand het boek Rudolph's Cupcakes van Rudolph van Veen, en ik ben er nu eindelijk aan toegekomen de meest iconische cupcake uit dit boek te maken: the Dreamer. De naam kan ik niet helemaal serieus nemen, maar een leuk cakeje is het zeker! Het hele boek belooft veel goeds: er staan veel verschillende cupcakes in, met mooie foto's en duidelijke recepten. Deze Dreamer is zonder problemen gelukt, dus ik zal zeker nog eens een recept uit het boek proberen! Helemaal precies heb ik het recept niet gevolgd, omdat ik geen zonnebloemolie in huis had en niet het geduld had om banketbakkersroom met custard te maken, maar ik ben zo dichtbij mogelijk gebleven. Het recept dat ik uiteindelijk gebruikt heb, vind je hieronder.

Ingrediënten voor de cakejes (12 stuks, waarvan één ter decoratie)
140 gram bloem
50 gram cacaopoeder
1 eetlepel bakpoeder
220 gram suiker
mespuntje zout
1 ei
120 ml vers gezette, afgekoelde koffie
60 ml melk
60 ml olijfolie
1 eetlepel vanille-aroma

Ingrediënten voor de chocolade-topping
250 gram boter op kamertemperatuur
60 gram poedersuiker
65 gram poeder voor gele room van Dr. Oetker
150 gram pure chocolade

Voor de garnering
Klein handje pecannoten
50 gram pure chocolade
gouden spikkels van de Jumbo

Zet alvast de koffie. Ik heb één kopje lungo en één kopje espresso uit de Nespresso gebruikt, met het paarse cupje (Arpeggio). Zet de koffie in de koelkast om af te koelen. Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng alle droge ingrediënten met een garde door elkaar.
Meng in een andere kom, mits de koffie ongeveer op kamertemperatuur is, alle natte ingrediënten bij elkaar. Doe die bij de droge ingrediënten.
Mix dit alles op lage stand tot een glad mengsel. Giet het vervolgens in de cupcakepapiertjes - vul die tot ongeveer driekwart.
Bak ze 24 minuten. Ze zien er heerlijk uit als ze uit de oven komen! Test even met een satéprikkertje of ze goed zijn: als die er (vrijwel) schoon uitkomt, zijn ze klaar.
Bereid tijdens het bakken van de cakejes alvast de topping. Maak eerst gele room door 65 gram poeder van Dr. Oetker te mengen met 185 ml water, en zet dit in de koelkast. Mix met een mixer de boter (in blokjes gesneden) met de poedersuiker, tot het luchtig is (dit duurt een minuut of tien). Voeg dan de gele room toe, en meng tot het een gladde massa is. Smelt vervolgens 150 gram chocolade (ik doe dit in de magnetron in intervallen van 30 seconden op 600 watt). Doe dit bij het boter/gele-room-mengsel en mix tot een glad geheel.

Als de cakejes zijn afgekoeld, doe je de topping in een spuitzak met een spuitmondje dat geschikt is om toeven mee te spuiten erop. Ik gebruikte Wilton 1M. Spuit vervolgens van buiten naar binnen de toeven.
Voor de garnering heb ik grotendeels Rudolph's suggesties gevolgd. Eén van de twaalf cakejes heb ik in stukjes gehakt, en deze stukjes over de overgebleven cupcakes verspreid.
Wat gouden spikkels van de Jumbo leken me er ook leuk bij, en tot slot wat kleine stukjes pecannoot:
Als finishing touch heb ik nog 50 gram pure chocolade gesmolten, in een druk-en-sluit-zakje gedaan, en daar een hoekje afgeknipt. Vervolgens ben ik daarmee over de cupcakes heen gegaan. Tip: leg even een bakpapiertje onder de cupcakes voordat je dat doet, in plaats van dat je het rechtstreeks op je werkblad doet zoals ik.
En dat was het!
Bewaar ze in de koelkast. En de smaak: goddelijk! Vooral het cakeje vind ik erg lekker. Lekker vochtig en luchtig! De topping is ook luchtig, maar de volgende keer zou ik iets minder gele room toevoegen. Al met al zeker voor herhaling vatbaar, vooral omdat je met amper meer werk een heleboel van deze cakejes kan produceren, en vanwege alle decoratie erop heb je zo al snel een leuk resultaat!

1 opmerking:

  1. Leuke blog! :)
    Ze zien er echt overheerlijk uit.

    Nog veel bakplezier. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...