donderdag 1 augustus 2013

Witte-chocolade-frambozentaart


Toen mij laatst werd gevraagd een toetje mee te nemen voor een etentje, ben ik mijn bakboeken ingedoken en vond ik in Eigen Taart is Goud Waard van Blond Amsterdam een lekker recept voor een taart met witte chocolade en frambozen. Met die combinatie van ingrediënten moest het wel een lekker toetje worden! Met dat recept als uitgangspunt ben ik aan de slag gegaan. Ik heb het wel licht aangepast: meer chocolade (is een taart daar ooit slechter van geworden?) en een andere decoratie. De taart is verrassend simpel om te maken: de vulling is in een handomdraai klaar, de bodem is uiteindelijk nog het meeste werk! Zorg wel dat je op tijd begint, want hij moet wel even opstijven in de koelkast.

Benodigdheden
Voor de bodem (suikerkorstdeeg/pâte sucrée):
200 gram bloem
100 gram poedersuiker
100 gram koude boter
1/2 theelepel zout
4 eidooiers

Voor de vulling en decoratie:
200 gram witte chocolade (+50 gram extra voor de decoratie)
100 ml slagroom
350 gram mascarpone
250 gram verse frambozen
enkele gehakte pistachenoten (optioneel, ter decoratie)

Verder heb je een bakvorm van 20 tot 24 cm doorsnede nodig. Ik gebruik het liefst 20, omdat de vulling dan net wat hoger komt, wat ik er mooier uit vind zien.

Eerst maak je de bodem. Snijd de boter in blokjes, voeg dan alle ingrediënten bij elkaar in een kom en voeg 2-3 eetlepels koud water toe.
Kneed dit tot een samenhangend deeg en maak er vervolgens een bal van. Het deeg voelt een beetje nattig aan. Laat de bal deeg vervolgens afgedekt een half uur in de koelkast rusten.

Verwarm dan de oven voor op 180 graden en vet de springvorm in. Bekleed de vorm met het deeg. Je kan het deeg eerst uitrollen en dan in de vorm leggen, ik heb vrij lomp de deegbal iets platgedrukt, in het midden gelegd, en toen met mijn handen tegen de zijkanten aangewerkt.
Van deze taart wordt alleen de bodem gebakken. In het kookboek werd aangeraden dat eerst met een zogeheten blindbakvulling te doen, in mijn geval 500 gram gedroogde erwten. Als je die op aluminiumfolie op de bodem legt (waar je wel eerst met een vork gaatjes in prikt) en dan de taart bakt, voorkom je dat de bodem omhoog komt. Het was een leuk idee, maar in mijn geval rampzalig. Het resultaat was dat de bodem wél naar boven kwam en er bovendien op allerlei plekken erwten in mijn deeg waren meegebakken. Ik heb het gelukkig kunnen fixen, maar doe dit nooit meer! Ik wantrouw het aluminiumfolie voor dit doeleinde, bakpapier lijkt me logischer. Ik las ook de tip dat je in plaats van de blindbakvulling, je je beklede springvorm ook een kwartiertje in de koelkast kan zetten. Dat lijkt me een veiliger alternatief. Enfin, uiteindelijk had ik toch aan passabele bodem:
Overigens zou het bakken van de bodem normaal gesproken een minuut of 20 in beslag moeten nemen.

Het maken van de vulling was heel eenvoudig. Eerst maak je witte chocoladeganache: smelt de witte chocolade met de slagroom. Ik doe dat au bain marie.
Het resultaat:
Laat dit afkoelen tot het weer wat dikker is (ik heb dit proces iets versneld door het na een tijdje in de koelkast te zetten). Roer dan de mascarpone erdoorheen.
Bijna klaar nu! Verspreid een deel van de frambozen (ongeveer 200 gram) over de bodem.
Het is aan te raden ze een beetje te pletten, zodat ze niet boven de vulling uitkomen. Giet vervolgens het chocolade/slagroom/mascarpone-mengsel over de frambozen heen.
Laat de taart nu minstens drie uur opstijven in de koelkast, daarna is hij klaar om te serveren!

Ter decoratie heb ik wat brokken witte chocolade gemaakt. Smelt daartoe 50 gram witte chocolade. Dat kan heel goed in de magnetron, mits je het op laag wattage en met korte intervallen doet, want witte chocolade smelt heel snel. Leg bakpapier op een bakplaat en smeer dat bakpapier met een spatel in met de gesmolten chocolade. Laat dit hard worden in de koelkast.
Breek dit naar eigen inzicht in stukken. Versier de taart vlak voor het serveren met frambozen, (eventueel) pistachenoten en de chocoladeschotsen.

1 opmerking:

  1. Leuk hoor met die chocolade schotsen erop. Ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...