woensdag 25 juni 2014

Bonbons gevuld met nougat


Eens iets heel anders: ik heb me eindelijk gewaagd aan het maken van bonbons! Het stond al een tijdje op mijn to do list, maar vanwege het gedoe met chocolade tempereren hikte ik er toch een beetje tegenaan. Vanavond heb ik het dan geprobeerd, en het viel me mee - in de zin dat ik elke beginnersfout die je kan maken, heb weten te maken, maar het eindresultaat is toch leuk geworden.

Benodigdheden
400 gram pure chocolade (minder kan ook)
nougat (of andere vulling)
gekleurde cacaoboter (ik heb een setje van Squires Kitchen)
2 penseeltjes
chocoladevorm, liefst een stevige van polycarbonaat
paletmes of iets anders om mee te schrapen
voedselthermometer

Stap één was simpel: poets alle vormpjes even op met een wattenschijfje, voor een maximaal glanzend eindresultaat.
Smelt daarna de gekleurde cacaoboter volgens de aanwijzingen op de verpakking. In mijn geval moest ik de potjes steeds met open deksel 30 seconden achter elkaar op 900 watt in de magnetron doen, dan dekseltje dicht, schudden, repeat tot alles gesmolten was. Vervolgens heb ik met een penseeltje een héél dun laagje van elke kleur in de vormpjes aangebracht.
Je hebt maar heel weinig nodig. Ik was echter zo stom om de potjes open te laten staan en heb de gouden toen omgestoten, dus in mijn geval ging er één druppel rood en een half potje goud doorheen.

Zet de beschilderde vorm in de koelkast en ga ondertussen de chocolade tempereren. Tempereren zorgt ervoor dat je chocolaatjes uiteindelijke een mooie glans krijgen. Ik heb 400 gram chocolade gebruikt, veel meer dan ik nodig had, maar dan is het makkelijker verwerken. De overgebleven chocolade kun je gewoon laten stollen en daarna hergebruiken. Breek eerst je chocolade in kleine stukjes, dan smelt het makkelijker. Gebruik ongeveer driekwart om direct te smelten, leg de rest even apart.
Smelt vervolgens de chocolade, terwijl je zorgvuldig op de temperatuur let. Dat kan in de magnetron, ik heb het au bain marie gedaan. Roer ondertussen goed, en verwarm tot ongeveer 40 graden.
Ineens ging het heel snel, bij 43 graden heb ik de kom snel van de hittebron gehaald, want de temperatuur liep razendsnel op. Blijf dan roeren, en voeg een derde van de chocolade die je achtergehouden hebt. Roer dat door de gesmolten heen, net zo lang tot het ook gesmolten is. Voeg dan weer een derde toe, laat het smelten, en herhaal dit tot slot nog een keer.
Uiteindelijk moet de chocolade zo'n 31 graden zijn om het te kunnen verwerken. De chocolade is dan vrij dik. Giet de chocolade in de vormpjes. Ik deed dit met een opscheplepel, niet bepaald de handigste manier.
Het ziet er niet uit. Als je je bonbons wil vullen, keer je nu je vorm weer om boven de kom chocolade, zodat het grootste deel er weer uitloopt. Schraap zoveel mogelijk chocolade van de bovenkant. Ik deed dat met een paletmes.
Niet heel netjes, ik denk dat ik de chocolade net iets beter warm had moeten houden. Tip: tik nu tegen de vorm, zodat luchtbelletjes verdwijnen. Ik heb dat niet gedaan, en dat is wel te zien in het eindresultaat. Het beste is om de vorm nu even in de koelkast te zetten, zodat de buitenkant hard wordt. Daar had ik geen geduld voor, dus ik heb hop zo de stukjes nougat erin gedaan.
En vervolgens weer wat getempereerde chocolade eroverheen, die nu serieus moeilijk te verwerken was, omdat het heel erg was afgekoeld. Ik had het beter weer iets kunnen verwarmen, maar helaas.
Vervolgens heb ik met mijn paletmes de overtollige chocolade eraf geschraapt. Helaas niet alle chocolade, het zag er bepaald niet zo netjes uit als eigenlijk zou moeten.
Nouja, niks meer aan te doen nu. Vervolgens heb ik de vorm een halfuur in de koelkast gezet. En toen kwam het moment van de waarheid: zouden de chocolaatjes loslaten? De theorie is dat de chocolade door het verwarmen is uitgezet, en in de koelkast weer krimpt, waardoor het makkelijk loslaat. Dat is vast waar, maar ik had zoveel overtollige chocolade op mijn vorm zitten, dat toen ik de vorm omdraaide en op de achterkant tikte, er dus mooi niks gebeurde. 

Wat nu? Ik besloot het niet op te geven, en op wat onorthodoxe wijze te proberen de boel te redden. Ik pakte de vorm met beide handen op (deel met chocolade naar beneden) en sloeg er zo hard mogelijk mee op mijn aanrecht. En tot mijn verbazing werkte dit: een deel van de chocolaatjes liet gewoon los! Ik heb dit nog een paar keer herhaald, tot alle bonbons los waren. 
Ik ben benieuwd wat mijn buren dachten dat ik aan het doen was. Maar dat terzijde, ik ben uiteindelijk heel blij met het resultaat! De chocolaatjes glanzen prachtig, en de kleuren van de gekleurde cacaoboter zijn mooi aanwezig. Dit ga ik dus zeker nog een keer proberen, en dan wel netjes. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...