woensdag 4 februari 2015

Simpele veganistische cupcakes met chocoladefrosting


Veganisme. Ik heb er helemaal niks mee. Weinig is me dierbaarder dan gesmolten kaas. Mijn levensgeluk is in grote mate afhankelijk van de beschikbaarheid van kaassoufflés, nachos, pasta met pecorino, melanzane parmigiana en lasagne. En wat is patat zonder mayonnaise? Om over de kilo's roomboter die ik versleten heb (waarvan akte in deze blog) maar niet te spreken.

Maar sommige mensen zijn meer begaan met de wereld dan ik, en nu een vriend zich bij de menigte veganisten geschaard heeft, besloot ik de uitdaging aan te gaan. Skeptisch ging ik op zoek naar recepten. Is het mogelijk iets lekkers te bakken zonder zuivel? En zonder me te hoeven wagen in hipsterbedevaartsoorden als Marqt om de benodigde exotische ingrediënten te bemachtigen? Ik had grote twijfels.

Googlet, en u zult vinden. Er is een levendig netwerk aan blogs en websites met veganistische recepten. Ongegeneerd bekrompen heb ik alle recepten met ingrediënten die ik nooit in de AH heb zien staan, genegeerd. Er bleef verrassend veel over. Uiteindelijk heb ik besloten deze cupcakes met deze frosting te maken. Of een variant erop, want zaken als biologische poedersuiker gaan me net wat te ver, en hoezo moet amandelmelk ongezoet? Hoe meer suiker, hoe beter, is het devies.

Het resultaat? Wat heb ik me aangesteld! De cupcakes waren prima, en de frosting ronduit goddelijk. En zowel het uitvoeren als het verzamelen van de ingrediënten was helemaal niet moeilijk. De appelcider azijn (biologisch, jawel, anders loop je de doelgroep hiervoor alsnog mis) stond gewoon in het olijfolieschap van de AH, de amandelmelk leidde zelfs tot enige keuzestress omdat er zoveel soorten in waren, en de kokosolie had ik nog in mijn keukenkastje staan, en is gewoon afkomstig van de Jumbo.

Ingrediënten voor de cupcakes (8 stuks)
1/2 eetlepel appelcider azijn
3/4 cup amandelmelk
1 cup bloem
1/2 cup suiker
1 theelepel bakpoeder
1/4 theelepel baksoda
1/4 theelepel zout
1/4 cup kokosolie (gesmolten, ongeveer twee flinke eetlepels)
1/2 theelepel vanille-extract


Ingrediënten voor de frosting
2 cups poedersuiker (= een bus)
1/4 cup Alpro Soja 'boter' (ongeveer 60 gram)
1/4 cup amandelmelk
3/4 cup cacaopoeder
1/2 theelepel vanille-extract


NB: het gerucht gaat dat de amandelmelk vervangen kan worden door sojamelk.

Optioneel: jam voor de vulling, spikkels en andere versiersels


Verwarm de oven voor op 180 graden. Doe dan eerst de amandelmelk en de appelcider azijn samen in een kom. Dat ziet er niet zo bijzonder uit.
Als je het een minuut of tien laat staan, zul je echter zien dat het gestremd is. Soort van. Echt spectaculaire klonten worden het niet.
Doe dan de bloem, suiker, bakpoeder, baksoda en zout in een kom en meng die met de garde door elkaar.
Voeg hier de inmiddels gestremde amandelmelk, het vanille-extract, en de gesmolten kokosolie (ik smelt dit in de magnetron) aan toe. 
Meng dit met de garde tot een glad mengsel.
En klaar is het beslag! Het is best wel anders dan cupcakebeslag van bijvoorbeeld de Funcakes mix, dit beslag was een stuk vloeibaarder en rook verdacht zuur. De twijfels sloegen weer toe. Zou dit wel een lekker zoet cakeje worden? Maar ik moest het toch tenminste proberen, dus het beslag ging in de cupcakevormpjes (ongeveer 2,5 eetlepel per vormpje) en toen 20 minuten de oven in.
Het resultaat:
Ik vond ze erg bleek zien, maar een satéprikker kwam er schoon uit, dus het zal wel goed zijn?

Terwijl de cakejes in de oven stonden, maakte ik de frosting. Doe eerst de boter en poedersuiker in een kom.
Dit zag er weinig veelbelovend uit, zo weinig 'boter' met zoveel poedersuiker? Het lukte niet zo goed om het voor te mengen, dus heb ik maar mijn ogen dichtgedaan en de mixer aangezet, en de poedersuikerwalm over me heen laten komen. Uiteindelijk hield de poedersuikerregenbui op, en was het een romig mengsel geworden.
Daaraan voeg je de overige ingrediënten toe. En dat leidt gewoon tot dit!
Deze frosting is echt Heel Lekker, met een diepe chocoladesmaak. Het veganistische proef je er niet aan af. Aanrader.

Omdat ik de cakejes toch verdacht van een tegenvallende smaaksensatie, heb ik er met de appelboor gaten in gemaakt en die gevuld met jam.
Tot slot heb ik er met een paletmes de frosting op aangebracht, en de boel opgeleukt met spikkels.
En toen was het tijd om de proef op de som te nemen. Het oordeel? Verrassend lekker! Het cakeje zelf heeft wel minder smaak dan mijn gewone cupcakerecept, maar de structuur is supergoed en verre van droog. De frosting past er ontzettend goed bij, waardoor dit al met al een cakeje is dat ik niet alleen aan veganistische en lactose-intolerante vrienden, maar ook aan vrienden zonder speciale dieetwensen zou serveren. En ik denk dat ze me er niet eens van zouden verdenken dat ik ze iets veganistisch had voorgezet. Wat mij betreft is dit een succes, en zal ik me vaker aan iets veganistisch wagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...