maandag 9 februari 2015

Veganistische chocoladekoekjes


Veganistische koekjes maken is helemaal niet moeilijk. Veel 'gewone' koekjesrecepten (zoals deze) worden vegan wanneer je simpelweg plantaardige margarine gebruikt in plaats van boter. Als er ook ei in het recept voorkomt, is het echter wat lastiger. En laat dat nou net het geval zijn in mijn twee eerdere recepten voor chocolate chip koekjes.

In mijn verhaal over de veganistische cupcakes heb ik al mijn gevoelens jegens veganisme gedeeld, en mijn gebrek aan bereidheid om stad en land af te zoeken naar exotische ingrediënten. Ik denk namelijk stiekem dat het toch nooit zo lekker wordt als mijn recepten met zuivel, dus waarom zou je moeilijk doen als je er alleen maar een smakeloos baksel voor terugkrijgt? Maar de cupcakes vielen niet tegen, en daardoor bemoedigd heb ik besloten toch een recept te maken met een ongebruikelijk ingrediënt, namelijk melasse (Engels: molasses).

Melasse is eigenlijk helemaal niet zo exotisch, als je de Amerikanen mag geloven. Hun recepten staan er vol mee, en melasse is zeker niet aan vegan recepten voorbehouden. In Nederland geniet melasse niet zulke populariteit, en in een supermarkt ben ik het nog niet tegengekomen. Advies van dr. Google leidde me echter snel naar De Tuinen, en daar stond inderdaad doodgemoedereerd een potje melasse in hun bakassortiment. Zie hier, fairtrade en alles:


Het is een soort stroop. Aangezien een vriend met klem aanraadde het niet te proeven, heb ik geen moment geaarzeld en het rauw gegeten.


Gatver. Doe inderdaad maar niet.

Het recept is gebaseerd op deze.

Ingrediënten (16 stuks)
110 gram plantaardige margarine (kamertemperatuur)
125 gram suiker
5/4 cup bloem (ongeveer 150 gram)
reep pure veganistische chocolade (ongeveer 100 gram)
1/2 eetlepel melasse
1 theelepel vanille-extract
1/2 theelepel baksoda
snufje zout


(het bakpoeder staat per ongeluk op de foto, die hoort er helemaal niet bij, maar blijkbaar pak ik dat als reflex zodra ik de baksoda pak)

Let met de margarine goed op dat het echt helemaal plantaardig is, in mijn gebruikelijke merk (Zeeuws Meisje) bleken toch wat melkproducten te zijn verwerkt, en dat willen we de veganisten natuurlijk niet aandoen.

Bereiding
Verwarm de oven voor op 180 graden. Mix eerst de margarine en suiker tot een romig mengsel. Ik was vergeten mijn margarine op kamertemperatuur te laten komen en heb het in de plaats 15 seconden in de magnetron gedaan, maar dat hoeft niemand te weten.
Hak ondertussen de chocolade tot grove brokken. Ik doe dat niet door te 'snijden', maar door mijn mes met de punt er recht bovenop te houden en dan te duwen, zo breekt de chocolade makkelijk. Maak de brokjes zo klein mogelijk - als je kant en klare veganistische chocoladedruppels kan vinden, is dat helemaal ideaal.
Laat de chocolade nog even staan, en voeg de melasse (wat een plakkerige zooi is dat zeg!) en het vanille-extract toe, en meng.
Doe dan de bloem, baksoda en zout erbij, en meng verder.
Voeg nu de chocoladebrokken toe, en kneed dit met de hand tot een bal koekjesdeeg. 
Het deeg ruikt heel anders dan normaal, het zal wel de melasse zijn. Het deeg is goed te hanteren, niet droog en ook niet plakkerig. Verdeel het deeg in kleine bolletjes, leg die op een met bakpapier beklede bakplaat, en druk ze een beetje plat.
Bak de koekjes nu 10 minuten op 180 graden. Je keuken gaat naar koekjes ruiken, en ook daarbij is de melasse-ondertoon duidelijk aanwezig.
Klaar! Laat afkoelen, en proef! Voor de zekerheid heb ik er eentje net uit de oven, en eentje die wat was afgekoeld geproefd.
Mijn oordeel? Héél erg lekker! Fijne zachte structuur, en als ik ze niet zelf had gebakken, zou ik niet hebben geraden dat de koekjes vegan waren. Misschien vind ik deze zelfs nog wel lekkerder dan mijn gewone recept. Het valt alleszins mee, dat veganistisch bakken!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...