zondag 8 maart 2015

Vegan brownies 2 - net echt!


De moeilijkheid bij het vegan maken van een brownierecept zit 'm vooral in het ei: hoe vervang je dat? Ik had wel eens iets gelezen over een 'flax egg', maar ik wist niet zo goed wat het was, en ik vond het maar vies klinken, en dus eindigde mijn zoektocht naar eivervangers bij deze vooroordelen. Toen het vorige veganistische brownierecept wat tegenviel, omdat het eindresultaat maar weinig gemeen had met wat ik een brownie noem, besloot ik toch wat verder onderzoek te doen. En wat bleek? Een 'flax egg' is helemaal niet vies, of bijzonder ingewikkeld. Je maakt het door simpelweg wat lijnzaad te vermalen, en dit te mengen met water. Daar ben ik nog net tegen opgewassen.

Het recept is gebaseerd op deze hier, met als belangrijkste wijziging dat ik de hoeveelheid suiker heb aangepast - 300 gram suiker in één brownie gaat zelfs mij wat te ver.

Ingrediënten
225 gram bloem
100 gram suiker
100 gram bruine basterdsuiker
100 gram plantaardige margarine
150 gram cacaopoeder
100 gram pure (veganistische) chocolade, in brokjes
2 eetlepels blond lijnzaad
1,5 theelepel vanille-extract
1/4 theelepel baksoda
3/4 theelepel zout

NB: een volgende keer zou ik de hoeveelheid cacaopoeder halveren

Optioneel: 1 theelepel espressopoeder, 50 gram walnoten (in stukjes)


Vermaal eerst het bij voorkeur blonde lijnzaad (wederom aangetroffen in het bakschap van De Tuinen), bijvoorbeeld met een staafmixer.
Meng dit met behulp van een vork met 4 eetlepels water, en laat het een minuut of tien staan.
Verwarm ondertussen de oven voor op 180 graden.

Breng 200 ml water aan de kook, en voeg hieraan het cacaopoeder, de chocolade, het zout en het optionele espressopoeder toe.
Roer het tot een pasta, en zie er op toe dat alle chocolade gesmolten is.
Dat er op bovenstaande foto vrijwel niks te zien is, komt door de enorme hoeveelheid cacaopoeder. Het mengsel is intens donker.

Voeg nu de gewone suiker, basterdsuiker, margarine en vanille-extract toe, en het lijnzaadmengsel. Bij deze stap heb ik per ongeluk alle waarschuwingen en adviezen uit het originele recept in de wind geslagen, want eigenlijk is het de bedoeling dat je eerst al deze ingrediënten mixt en dan nog met een pollepel de rest (walnoten, bloem en baksoda) mengt. Schijnbaar gebeurt er anders iets dramatisch met gluten. Helaas had ik over deze stap heen gelezen, dus de baksoda en bloem gingen ook gewoon in één klap mee. Ik geloof dat deze roekeloosheid de brownie geen blijvende schade heeft berokkend.
De walnoten was ik vergeten, die heb ik tot slot nog even toegevoegd.
Je krijgt uiteindelijk een ontzettend stug beslag. Het is heel dik, een totaal andere ervaring dan ik normaal gesproken met mijn Dr. Oetker browniebakmix beleef.
Doe het mengsel in een met bakpapier beklede ovenschaal. Omdat het zo dik is, moet je het zelf met de pollepel nog even in een acceptabele brownievorm duwen.
Bak 25 minuten op 180 graden, in het midden van de oven. Laat afkoelen, en snijd het dan in stukken.
Dames (en heren?), dit noem ik nou een brownie. Serveer dit warm met een bolletje ijs, en ik trouw met je.
Een volgende keer zou ik proberen hoe het uitvalt als ik de hoeveelheid cacaopoeder halveer en misschien iets meer margarine gebruik, want deze brownie heeft een wel zeer intense cacaosmaak. Maar verder eindigt mijn zoektocht naar een vegan brownierecept hier, en over het bananenkokosexperiment zullen we niet meer spreken.

1 opmerking:

  1. Je hebt een heerlijke blog en ik maak graag gebruik van je recepten. Vandaar dat ik je heb genomineerd voor een Liebster Award. Meer info vind je op mijn blog.

    xxx RIa

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...