woensdag 4 maart 2015

Vegan 'brownies'


Een vriendin van me zei laatst dat ze zo moest lachen om mijn veganistische avonturen op deze blog, van de skepsis in de eerste post tot het volgens haar veelzeggende 'let op dat alle ingrediënten vegan zijn' in de derde. Begrijp me niet verkeerd, de keuze tussen A) bakken met roomboter en eieren, of B) allerlei trucs met amandelmelk, appelciderazijn, geprakte banaan en kokos, zou voor mij nog steeds een eenvoudige zijn. Hopelijk heeft ook de niet zo oplettende lezer door dat ik voor optie A zou gaan.

Maar ze heeft een punt. Ondanks mijn eerdere protesten over exotische ingrediënten, kan ik niet ontkennen dat ik gisteren kokosvezels heb gekocht, en stiekem best enthousiast werd van het idee van veganistische brownies. Als je immers alleen maar zulke gezonde ingrediënten gebruikt, kun je daarna gerust de hele brownie zelf opeten, toch?

Het recept is gebaseerd op dit vrolijke filmpje. Deze brownie wordt niet gebakken, maar gaat in plaats daarvan twee uur in de koelkast.

Ingrediënten
50 gram walnoten
125 gram dadels (zonder pit)
1 (rijpe) banaan
1 handje kokosvezels (ongeveer 15 gram)
3 flinke eetlepels cacaopoeder (ongeveer 60 gram)
1 eetlepel kokosvet of kokosolie (ongeveer 35 gram)
50 gram pure (veganistische!) chocolade

Optioneel: 1 theelepel instant espressopoeder


Handig: blender, keukenmachine of staafmixer

Verrassing: kokosvezels zijn gewoon bij de Kruidvat te koop!

Maal eerst de walnoten in de blender. Ik vind het lekker als er nog herkenbare stukjes walnoot in de brownie zitten, dus ik maal ze niet al te fijn.
Snijd de dadels in kleine stukjes en de banaan in plakjes.
Doe de dadels, banaan, optionele espressopoeder, cacaopoeder en kokosvezels in de blender, en meng. Het resultaat is nog vrij brokkelig.

Doe het kokosvet of de kokosolie met de chocolade (in brokjes) in een schaaltje. Smelt het vet en de chocolade in de magnetron, in intervallen van 30 seconden op 900 watt, tussendoor roeren.
Voeg het kokoschocolademengsel toe aan de inhoud van de blender en meng alles door elkaar.
Zoek een geschikte bakvorm of ovenschaal om het mengsel in te doen. Ik heb gewoon zo'n bakje waar je eten in bewaart, gebruikt. Leg er wat bakpapier in, zodat je de brownie straks makkelijker kan verwijderen. Doe het mengsel erin. Het ziet er nu niet heel smakelijk uit.
Druk het aan. Dat is al beter.
Zet het twee uur in de koelkast. En klaar is je brownie! Snijd de brownie in stukken, en versier eventueel met kokosvezels of poedersuiker.
Het oordeel? Hiermee ga je niemand voor de gek houden, je ziet en proeft dat het geen gewone brownie is. Vooral de banaan verraadt dat hier iets niet in de haak is - een volgende keer zou ik de hoeveelheid daarvan halveren, en misschien nog wat meer chocolade toevoegen. Desalniettemin vind ik het resultaat wel lekker, ook al zou ik het niet snel een brownie noemen - anderzijds, 'vegan banaanchocoladeprak' laat het toch minder smakelijk klinken dan het is. Inmiddels heb ik ook een recept gevonden voor een vegan brownie die wel gebakken wordt, en die misschien dus beter op een 'normale' brownie lijkt, daarover volgende keer meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...